The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits

četvrtak , 28.01.2016.

Već je 1970. godine Milton Friedman naglasio „Društvena odgovornost poduzeća je povećanje profita.“ Upravo ta izjava dovodi u pitanje postojanja prave društvene odgovornosti ili je njezino postojanje isključivo formalno. Često poduzeća najprije određuju područja na kojima se zahtijeva društvena odgovornost: ljudska prava, tržište (potrošači, dobavljači), radno mjesto (zaposlenici), okoliš, zajednica i etika.

Kako se definira društvena odgovornost menadžera jednog poduzeća? Da li je njegovo društveno odgovorno poslovanje u interesu njegovih poslodavaca? Menadžer može povećavati cijene proizvoda kako bi se spriječio rast inflacije (iako bi podizanje cijene proizvoda bio najbolji potez za poduzeće); može povećati izdatke za zaštitu okoliša iznad iznosa koji je u najboljem interesu za poduzeće; može zaposliti dugotrajno nezaposlene radnike umjesto bolje kvalificiranih kako bi utjecao smanjenju siromaštva. Svaki od navedenih primjera podrazumijeva trošenje tuđeg novca u svrhu postizanja društvene dobrobiti. Ako takvim djelovanjem smanjuje zaradu dioničara, on troši njihov novac. Ako podiže cijene kupcima, on troši novac kupaca. I u konačnici, ako smanjuju nadnice zaposlenika, on troši njihov novac. U tom kontekstu menadžer izvršava obvezu društvene odgovornosti, umjesto da ispunjava svoju funkciju kao zaposlenik, dok bi zapravo dioničari, zaposlenici, i kupci mogli samostalno trošiti svoj novac za ostvarivanje društvenih ciljeva.
Postavlja se pitanje čije stakeholderski interesi zapravo zadovoljavaju prilikom društveno odgovornog ponašanja. Ne zaživi svako društveno odgovorno ponašanje odaziv javnosti, ali percepcija javnosti o društvenom odgovornom ponašanju mijenja navike potrošača u većini slučajeva.
Odavno je poznata kontroverza glede izrabljivanja radne snage trećih zemalja od strane tekstilne industrije, interes za taj aspekt društvene odgovornosti nekako prođe nezamijećen. Uglavnom to bude jedna ili dvije vijesti na dnevnim portalima, i idući dan prođe u zaborav. Postoje brojna istraživanja, studije za brojna pouzeća uključena u taj skandal, ali njihovi profiti i dalje ostaju netaknuti. Mi kao potrošači svoj interes (jeftina roba za malo para) stavljamo iznad društvene odgovornosti prema nekom djetetu od 12 godina koje je izradilo taj proizvod u oskudnim uvjetima za naknadu koja nije ni spomena vrijedna.


Žalosno je da se jedan student na kraju semestra, nakon odslušanog predmeta Društveno odgovornog poslovanja zapita postoli li zapravo društvena odgovornost ili je društvena odgovornost samo krinka ispod koje se krije ništa drugo nego želja za profitom.
Naravno, nesumnjivo je da ima onih koji s primarnim ciljem ostvarivanja društvene odgovornosti ostvaruju profit, sve je jači glas stručnjaka, zviždača, boraca za ljudska prava, zaštitu okoliša...
U duhu optimizma (ipak je danas Hrvatska rukometna reprezentacija izvela ČUDO u Poljskoj) nadajmo se da će svijest o važnosti društvene odgovornosti postati ključno pitanje poslovanja te da bez njega neće biti moguće ostvarivanje profita.

Oznake: društvena odgovornost

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.